تقويت اعتماد به نفس،عزت نفس ومقابله با افسردگي و نگراني

يکشنبه 11 شهريور 1397
0:55
رسول

شواهد روزافزون نشان مي‌دهند كه عزت نفس مثبت پادزهري براي افسردگي است. از جمله مثال هاي اعمال مفيد عزت نفس: ايجاد خودارزيابي هاي مثبت با خاطرنشان كردن موفقيت ها، توانايي ها، اخلاقيات خوب، ويژگيها و اعمال فرد است. (هم و واستا، 1976) شواهد نشان مي‌دهند كه عزت نفس ما را از حملات اضطراب ، احساس گناه ، افسردگي، شرم انتقاد و ديگر حمله هاي دروني و بيروني محافظت مي‌كند يكي از راههاي ارتقاي اعتماد به نفس، پاداش دادن به خود در مقابل كارهاي خوب و مثبتي استك ه در طول روز انجام مي دهيم چند تكه در باب اعتماد به نفس: 1- اطمينان تنها يك مولفه نيست بلكه از چيزهاي زيادي تشكيل شده است چرا كه افراد با اعتماد به نفس بالا در مورد همه چيز اطمينان ندارند. 2- ظاهر افراد مي‌تواند گمراه كننده باشد، چرا كه اكثر افراد ، اطمينان واقعي كمتري نسبت به آنچه كه بنظر مي رسند، دارند. 3- تمرين كمال مي آورد چرا كه هر كسي اشتباه مي‌كند و نبايد از تلاش براي كارهاي جديد و بااطمينان عمل كردن واهمه داشت، در اين ميان بايد از اشتباهات درس گرفت و اين را دانست كه تنها افرادي اشتباه نمي‌كنند كه چيزهاي جديد را امتحان نمي‌كنند.به مجردي كه چيزي اتفاق افتاد، آن را تمام شده تلقي كرده و با فكر كردن به آن خود را شكنجه نداد. 4- با خود مهربان باشيم و خود را بخاطر اشتباهاتمان ببخشيم.

5 ـ افراد با اعتماد به نفس را به عنوان الگو و مدل در زندگي قرار داده و از شيوه اي كه با مشكلات مواجه مي شوند ، تقليد كنيم ( مك نامارا ، 2001 ).

افسردگي : به معناي احساس پستي و غمگيني بسيار زياد يا احساس سردي ، تهي بودن و كرخي است . تجربه اين احساس براي جوانان امروزي بسيار رايج است . هر چند دقيقاً نمي دانيم چرا روبه افزايش است ، اما ممكن است به دليل تغييرات جامعه يا درون خانواده هاي در طي 20 يا 30 اخير باشد . جوانان ممكن است تحت انواع جديدي ار استرس ها بوده و بخواهند نسبت به نسل هاي گذشته خيلي بيشتر از قيد و بندهاي شوند . نوچوانان ممكن است احساس انزواي بيشتر مي داشته باشند چرا كه تعداد افراد كمتري وجوه دارند مي‌توانند به ان ها پاسخ دهند و كلا بنظر مي رسد همه چيز در حال تغيير است . آنها احساس مي‌كنند از آنها انتظار مي رود با اين تفاوت بسيار زياد و موقعيت هاي پراسترس درونشان كنار بيايند .

نكاتي چند كه در مقابله با افسردگي موثر است را در اينجا مي آوريم:

1- بهترين راه براي مقابله با افسردگي بيان احساسات براي فردي فهيم و داناست . زيرابيان احساسات براي فردي فهيم هنوز به عنوان بهترين راه شادي بخش و رهايي از غمگيني عنوان مي‌شود.

2- از آنجا كه افسردگي فرد را به ورطة خودشكست دهي ، بي هدفي و بيهودگي وعدم تمايل به تلاش مي كشاند ، دراين موارد بهتر است روي تغييرات كوچك متمركز شد و بهترآنكه به آينده وافق هاي دوردست فكر نكرد ، با ساده كردن هدف وتوجه به آينده و موقعيت فعلي به فرايند بهتر شدن دامن زد، همچنين وقتي علت موقعيت ناخواسته اي روي چيزهاي بسيار اندكي تاثير بگذارد ( برخلاف علتي كه تقريباً همه چيز را به هم مي ريزد ) بطور مثال اگر موقعيت ناخوشايندي را به علل موقتي يا عللي كه به سادگي قابل تغيير است، تفسير كنيم اميدواري بوجود مي آيد مثلا در مقابل اين موضوع كه «نمرات من پايين بودند چون سرما خوردم» ........ يا «چون من سعي كردم در اتاق نشيمن كه استريو، تلويزيون و سرو صداي ديگران بود درس بخوانم». را براي تغيير وجود دارد.اين موقعيت خوشحال كنندتر بنظر مي رسد. بطور مثال : كسي كه 6 پا و هفت اينچ بلندي دارد فقط مانع از اين مي‌شود كه در آينده خلبان شود . اما اگر خلق بدي داشته بشد ممكن است مشاغل و ارتباطات بسياري را ازدست دهد.

3ـ. در دست گرفتن افكار راه خوبي براي مبارزه با افسردگي است. افكار افسرده آور فرد را به تنزل مي كشانند. بهترين راه جنگيدن با اين افكار است. به هنگام خطور وقايع اندوهناك و فاجعه اي ، به حافظه كمي استراحت داد و صبر كنيم تا خلق مان كمي بهتر شود چرا كه با حال بد، تحليل وقايع به گونه اي است كه بايد روي نكات منفي متمركز شد.

4- با ظلم «بايدها» و «همه» و «هميشه» مبارزه كرد.

5- بر خلاف سگهاي سليگمن ، با تصوراتي كه مي پندارند آدم بدبختي هستيم، مبارزه كنيم. خوش بيني آموخته شده اكتسابي و شهامت دستيابي به آن با تلاش ما را در مسيري قرار مي‌دهد كه به تبع آن به موفقيت ، دوستان بيشتر، افسردگي كمتر و سلامت بهتر مي رسيم (سليگمن، 1991) در تمام جنبه هاي خاص براي مقابله با افسردگي خوش بيني عامل مهمي است (اينترنت،2002).

دانلود پایان نامه

[ بازدید : 23 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دانلود مقالات است. || قدرت گرفته از DeyBlog.ir
× بستن تبلیغات